02 November 2011

PINK???RED???PURPLE??? Engine Conversion From Kelisa 1.0 to YRV 1.3 Part 4

Dah berapa hari aku tak update blog ni...kesibukan dan kepenatan telah membataskan aku dari duduk mengadap lappy dan mengupdate blog aku.So kat sini aku nak sambung la citer pasal kereta kelisa yang sedang bertapa kat bengkel buruk aku tu.Isnin Pagi aku terpaksa atau dipaksa oleh mr siam untuk menolong dia menyiapkan wiring kereta myvi dia yang dia pasang sendiri enjin YRV.Nak tak nak aku terpaksa tolong dia sebab aku dah terjanji nak tolong dia...janji haruslah ditepati kan...

-Selasa-
Semalam buat kerja kat tempat siam sampai pukul 1pg....balik rumah dah pukul 2pg.Penat gila... pukul 6.30 pagi dah bangun siap2 nak hantar cik ain pergi sekolah pastu terus pergi bengkel.Aku agak lemau hari ni kerana tak cukup tidur semalam.Dalam pukul 10 lebih aku pergi ke kajang utama beli cat untuk engine bay kelisa ni....Lepas tu terus balik bengkel standby nak cat engine bay....baru siap spray lapisan pertama tiba2 hujan!!!!!

kedai cat
kedai cat

Huhh...hujan....lemah semangat aku bila tengok hujan turun...maklumla bengkel aku kan buruk je...xde dinding...hujan tempias....kena la cat yang aku baru spray tu.Terus hilang mood aku nak kerja....Hujan pun tak renti2 sampai ke malam....balik rumah mandi terus tidur...sedar2 cik ain kejut dah pagi..huhuhu...

-Rabu-

Hari ni aku rasa semangat sangat nak buat kelisa ni...lepas hantar nurul wani terus aku spray engine bay tu.Kaler???korang teka lah sendiri kaler dia sebab aku tgk macam purple kejap pink,,,kejap merah...entahlah aku pun tak tau..aku harap owner berpuas hati lah dengan kaler tu..aku rasa lawa gak kaler dia..ye ke?ntahlaaa...

dah siap cat 2
Dah Siap Cat

dah siap cat


Sementara tunggu cat tu kering aku bawak subframe YRV ni ke kedai kawan aku untuk dibakar stabilizer bar dia.Stabilizer bar tu memang kena bakar sebab kita terpaksa menggunakan lower arm kelisa semula.Tak boleh pakai YRV beb terkeluar tayar nanti.hehehe...Balik aku tengok cat dah kering...alhamdulillah sebab hujan nak turun lagi.

stabilizer bar
Anak PAnah Menunjukkan Tempat Dibakar

Lepas hujan berenti aku terus pasang2 apa yang patut kat enjin dengan bay sebelum aku naikkan enjin YRV ni ke dalam kelisa tu.Menjelang pukul 5 petang enjin YRV tu dah selamat masuk kedalam engine bay kelisa.Esok tinggal nak kemaskini wiring dia,driveshaft,absorber...mmmmm apa lagi ekkk???Esok la aku pikir...dah penat dah nak menaip ni....

enjin dah masuk 2


enjin dah masuk
Selamat dah duduk tempat baru

-to be continue-

**maaf kualiti gambar kurang memuaskan**

10 comments:

Ramona Rashid said...

ape ni???jual kete??=)

Unknown said...

hahahaha...modified kereta laaa

Anonymous said...

ahjep,

timing belt, oil seals, bearings, sume takyah tukar ke engine tu?

Unknown said...

anonymous-engine ni guna timing chain...tukar main pulley oil seal dgn flywheel oilseal je

Anonymous said...

apa kod kaler ni??cunnnn...

Unknown said...

kaler bancuh sendiri kat kedai cat

Anonymous said...

bro..bengkel kat mane?kalo maw halfcut yrv-r siap pasang brape bro? _ayen_

Unknown said...

BENGKEL KAT AREA BANGI,,,LEH CALL 0123043892

Chaom said...

Salam sub frame YRV ni leh masuk kenari? apa lagi part YRV yg leh masuk kenari?

celikOS said...

bro, drive shaft bleh pakai yrv punye ke?

Post a Comment